Sådan bliver du en bedre leder

Lederuddannelse

En medarbejders værdi vil aldrig være den samme uden en leder, der kan trække medarbejderen i den rigtige retning. En leder, der forstår at udnytte medarbejderens potentiale, og som kan motivere ham eller hende til at yde sit bedste.

Lederen skal være frontfigur, skal kunne stå forrest og skal kunne tage de vigtige beslutninger, når det gælder. Du skal være personen, man kan støtte sig op af, og du skal kunne give klar besked. Du skal tage hånd om dit lederskab.

1. Motivation er nøglen

“Hvis du vil have bygget et skib, skal du ikke kalde folk sammen for at tilvejebringe tømmer eller tilvirke redskaber. Du skal ikke uddelegere opgaver til dem eller fordele arbejdet – men du skal vække deres længsel efter oplevelserne på det store åbne hav”. - (Den Lille Prins)

Som det fremgår af citatet fra den lille prins, bliver du nødt til at etablere et samlepunkt omkring den arbejdsopgave, i skal løse ved at gøre den til en fælles mission. Du skal minde dine medarbejdere om, hvorfor de sagde ja til jobbet i første omgang og finde frem til hvad, der driver dem til at arbejde mod målet.

Der findes en lang række værktøjer, som du kan bruge til at skabe motivation. Det er vores erfaring, at disse bedst læres ved at tage en regulær lederuddannelse, eftersom man her også får mulighed for at få praktisk erfaring i omgivelser, hvor intet gælder.

2. Brug tiden på at lede

Dine medarbejdere skal ledes, og det er din primære arbejdsopgave. Du skal sørge for at få dem til at arbejde optimalt i stedet for selv at lave det arbejde, som dine medarbejdere oprindelig set skulle udføre.

Når du bruger tiden på at lede frem for at udføre manuelt arbejde, har du tiden til at lære dine medarbejdere meget bedre at kende. Det skal ikke forstås sådan, at du finder ud af, at Torben spiller squash hver torsdag, og at Lone ser Vild med Dans.

Det handler, om at du skal finde deres styrker og svagheder i forhold til deres arbejde. Du skal finde ud af, hvad de kan lide at lave, og hvad der giver dem arbejdslyst og arbejdsglæde, så du kan tilpasse forholdene til deres behov, så de bliver så effektive som muligt.

3.  Kommunikation er et nøgleord

Som leder kommer du uden tvivl til at skulle kommunikere mere med dine medarbejdere, end hvad du sikkert er vant til. Derfor bliver du nødt til at udvikle dine kommunikationsevner, så du får det optimale ud af den tid, du bruger på at tale med dine medarbejdere.

Du skal kunne fornemme menneskelige signaler, du skal kunne stille dig op foran en forsamling med selvsikkerhed, og du skal vigtigst af alt sørge for, at du udstråler, at du har styr på tingene, så dine medarbejdere ikke bliver i tvivl, om de gør det rigtige.

Comments are closed.